Výroba stolního oleje


Metylester

10.11.2010 17:57

Jsme výrobci metylesteru řepkového oleje dle platných norem ČSN EN 14214.

MEtylester Řepkového Oleje - neboli MEŘO

Metylester řepkového oleje je základní složkou bionafty a vyrábí se rafinačním procesem — tzv. esterifikací, kdy se mísí surový řepkový olej společně s metanolem za přítomnosti alkalických hydroxidů jako katalyzátorů, která probíhá buď za běžné, nebo i zvýšené teploty (v závislosti na zvolené technologii). Získaný MEŘO se izoluje od vedlejšího produktu – surového glycerínu – a čistí. Vedlejším produktem výroby metylesteru je surová glycerínová fáze (GVS), kterou lze použít dále v chemickém průmyslu, nebo může být spalována jako alternativní zdroj energie.

Jan Horák - HH Corporation, výroba metylesteru

Metylester řepkového oleje - MEŘO se používá jako základní a stěžejní složka současné bionafty (2. generace) - má podobné vlastnosti a výhřevnost jako motorová nafta. V té je ho obsaženo minimálně 30 procent (maximálně 36 procent) a je z velké části zodpovědný za její příznivé ekologické vlastnosti. Je podle CEC-L 33-T 82 z 98 procent biologicky odbouratelný do 21 dní a tuto velmi příznivou vlastnost „dává“ i celé bionaftě.

MEŘO je čirá kapalina bez jakýchkoliv nečistot, zabarvená do žluta, s vodou nemísitelná. Metylester řepkového oleje je hořlavá kapalina IV. třídy nebezpečnosti s bodem vzplanutí 140oC, neobsahuje PCB ani látky obsahující těžké kovy. Při znečištění půdy se MEŘO samo biologicky odbourá.

Ekologie

  • Bionafta při spálení v motoru lépe shoří, čímž se snižují celkové emise spalovacího procesu, tedy i sazí atd. Motor má tišší a měkčí chod.
  • Bionafta plně vyhovuje normě ČSN EN 590, norma pro klasickou motorovou naftu -tudíž se dnes řidiči nemusí obávat poškození motoru, snížení výkonu či jiných vedlejších účinků
  • třída ohrožení vod 1
  • nezpůsobuje ve vodě mikrobilogické zatížení až do koncentrace 10 000 mg/l
  • Bionafta je považována za takzvaný čistič, schopnost uvolňovat karbon a dokonale čistit motor a celý palivový systém a tím zadření motoru a zanášení palivových filtrů, při delším používání bionafty je zajištěna v motoru i v palivovém systému čistota a tím i delší životnost
  • Bionafta má nižší kouřivost, způsobuje nižší opotřebení motoru a prodlužuje životnost vstřikovacích jednotek (vysoká mazací schopnost, mastnější než motorová nafta), nižší teplota výfukových plynů způsobující nižší tepelné zatížení motoru příznivé složené emisí

—————

Zpět